Jaki Wallbox do domu?

Publikacja:

Aktualizacja:

Autor:

Sektor pojazdów elektrycznych dynamicznie się rozwija, co można zauważyć także na polskich drogach, gdzie rośnie liczba samochodów elektrycznych (EV) i hybrydowych typu plug-in (PHEV). Właściciele tych pojazdów mogą korzystać z publicznych stacji ładowania, które są dostępne zarówno bezpłatnie, jak i za opłatą. Samochody te są również wyposażone we wbudowane ładowarki, umożliwiające ładowanie akumulatorów z domowego gniazdka, choć jest to proces czasochłonny. W związku z tym, na rynku pojawiły się wallboxy, które pozwalają na znacznie szybsze ładowanie pojazdów w warunkach domowych.

pexels-photo-5967550-5967550.jpg

źródło zdjęcia

Niektóre linki w tym artykule są linkami partnerskimi. Klikając w nie, masz możliwość zapoznania się z ofertami produktów. Korzystanie z nich jest bezpłatne dla Ciebie, a równocześnie pomaga w utrzymaniu naszej redakcji oraz jej niezależności.

Jak wybrać Wallboxa do domu?

Myślisz o zakupie wallboxa do swojego domu? Ważne jest, aby wiedzieć, jak działają te urządzenia. W samochodach elektrycznych baterie są ładowane prądem stałym, który dostarczają publiczne stacje szybkiego ładowania. Natomiast prąd zmienny, docierający do nas przez linie energetyczne, musi zostać przekształcony w prąd stały w specjalnych stacjach transformatorowych i prostownikowych, co jest kosztowne i opłacalne głównie dla komercyjnych punktów ładowania. Aby naładować baterię z domowego gniazdka, prąd zmienny jest przekształcany na prąd stały przez prostownik w samochodzie. Ładowarki pokładowe i wallboxy, działające jako ładowarki zmiennoprądowe, nie mają wbudowanych prostowników. Mimo to, bateria nie ładuje się bezpośrednio prądem zmiennym.

Moc urządzenia a prędkość ładowania

Wallboxy dostępne na rynku różnią się mocą, co jest kluczowe, ponieważ wpływa to na szybkość ładowania. Wyższa moc przyspiesza ładowanie baterii, choć nie w sposób liniowy. Na przykład, bateria o pojemności 50 kWh ładowana szybką ładowarką stałoprądową o mocy 50 kW naładuje się w około 60 minut. Używając wallboxa, czas ładowania tej samej baterii zależy od jego mocy: przy 22 kW wynosi 136 minut, przy 11 kW – 270 minut, a przy 7,4 kW – 405 minut. Generalnie, czas ładowania w godzinach jest równy pojemności baterii samochodu [kWh] podzielonej przez moc ładowarki [W]. Czy zatem najlepsza jest ładowarka o największej mocy? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Moc ładowarki to tylko jeden z parametrów wallboxów. Proces ładowania kontroluje sterownik pojazdu, który komunikując się z ładowarką za pomocą protokołu OCPP, ustala warunki ładowania. Wallboxy działają jak inteligentne przełączniki, które po pozytywnej weryfikacji przez sterownik samochodu udostępniają energię elektryczną. To sterownik decyduje o natężeniu prądu ładowania oraz o tym, czy będą użyte jedna, dwie, czy trzy fazy. Przed zakupem ładowarki warto skonsultować się z producentem pojazdu, aby poznać specyfikę ładowania danego modelu.

Wallbox a rodzaj prądu

Kwestia ta jest szczególnie istotna w przypadku samochodów produkowanych w Japonii. Na polski rynek pojazdy te trafiają z jednofazowym złączem typu 1, które umożliwia ładowanie prądem o maksymalnym natężeniu 32 A, co daje moc ładowania wynoszącą 7,4 kW (32 A x 230 V = 7360 W). W Europie standardem jest trójfazowe złącze typu 2, dlatego europejskie wersje tych samochodów mają takie złącze, jednak sterownik pozostaje bez zmian. W efekcie, nawet z trójfazowym złączem, maksymalna moc ładowania wynosi 7,4 kW (przy pełnym wykorzystaniu trzech faz byłoby to 22 kW), więc użycie ładowarki o większej mocy nie przyspieszy procesu ładowania. Podobna sytuacja ma miejsce w modelach, gdzie sterownik (czyli prostownik) korzysta z dwóch faz. Maksymalna moc ładowania przy trzech fazach wynosi wtedy 11 kW (3 x 16 A x 230 V), ale przy dwóch fazach spada do 7,36 kW. Dlatego przy wyborze wallboxa należy uwzględnić rodzaj prądu i liczbę faz potrzebnych do ładowania pojazdu. Niestety, praktyka pokazuje, że sprzedawcy w salonach często nie dysponują taką wiedzą, dlatego warto szukać odpowiednich informacji w dziale serwisowym.

Wallboxy a przydział mocy przyłączeniowej 

Kolejnym istotnym aspektem jest dostępna moc przyłączeniowa w miejscu, gdzie zamierzamy zamontować wallbox. Może się zdarzyć, że rozpoczęcie ładowania wyłączy główne zabezpieczenie w rozdzielni lub zabezpieczenie przedlicznikowe. Standardowa moc przyłączeniowa dla trójfazowej instalacji w domu jednorodzinnym wynosi od 12 do 25 kW. Jeśli mamy moc 20 kW, zazwyczaj instaluje się zabezpieczenie przedlicznikowe o wartości 32 A, a główne zabezpieczenie w rozdzielni wynosi do 25 A. Korzystając z ładowarki o mocy 11 kW, która ładuje samochód prądem 16 A na każdą z trzech faz, uzyskamy optymalny poziom ładowania, pozostawiając 9 kW rezerwy mocy. Jednak w przypadku włączenia innych urządzeń, takich jak pralka, bojler czy czajnik elektryczny, podczas ładowania może dojść do przeciążenia i wyłączenia bezpieczników. Ładowanie nocą, gdy inne urządzenia są wyłączone, jest więc dobrym rozwiązaniem. Ładowarka o mocy 22 kW nie jest w takiej sytuacji praktyczna, gdyż jej uruchomienie spowoduje natychmiastowe wyłączenie zabezpieczeń. Warto sprawdzić, jaką moc przyłączeniową mamy do dyspozycji i w razie potrzeby wystąpić do operatora o jej zwiększenie. Należy jednak pamiętać, że wyższy przydział mocy wiąże się z większymi kosztami abonamentowymi. Możliwe, że bardziej opłacalne będzie wybranie ładowarki o mniejszej mocy niż inwestowanie w rozbudowę instalacji i zwiększenie miesięcznych kosztów za energię elektryczną. Ważne jest również, aby stacja ładowania była podłączona do wydzielonego obwodu i zabezpieczona odpowiednim wyłącznikiem nadmiarowo-zwarciowym, a prace powinien wykonać wykwalifikowany elektryk. Koszt przyłączenia również należy uwzględnić. Na rynku działają firmy oferujące kompleksowe usługi instalacji stacji ładowania, włącznie z podłączeniem do istniejącej instalacji elektrycznej. Jeśli jednak jesteś zainteresowany markowymi stacjami, od wiodącego niemieckiego producenta sprawdź: https://www.abl-polska.pl/elektromobilnosc/

Podsumowanie

Dealerzy samochodów elektrycznych często kuszą klientów ofertami wallboxów przy zakupie pojazdów EV lub PHEV. Niestety, często nie informują oni nabywców o kluczowych aspektach technicznych, co prowadzi do niezadowolenia klientów. Wielu z nich później składa reklamacje do producentów ładowarek, gdy okazuje się, że zakupiony wallbox o mocy 22 kW ładuje baterię z mocą jedynie 7,4 kW. Problem tkwi w tym, że ładowarka działa poprawnie, ale nie jest odpowiednia do konkretnego modelu samochodu. Dlatego przed zakupem domowej stacji ładowania niezwykle ważne jest, aby zdobyć pełną wiedzę na temat sposobu ładowania swojego pojazdu oraz specyfikacji posiadanej instalacji elektrycznej. Pozwoli to uniknąć późniejszych problemów i dokonać właściwego wyboru. Wszystkie potrzebne informacje znajdziesz na stronie: https://www.abl-polska.pl/

4,8
4,8 out of 5 stars (based on 5 reviews)

Tagi

2023 2024 Adidas broda Catering dietetyczny Czasowniki czasowniki nieregularne Czytnik ebooków Dieta i Zdrowie Dom Dom i ogród FEFO FIFO Fila jaki to rozmiar kalorie krem Kryptowaluty LIFO magazynowanie McDonald's cennik McDonald kcal Nike Poznań Puma Reebok rozmiar obuwia rozmiarówka fila rozmiarówka nike rozmiarówka puma RPA Skechers stacje ładowania aut tabela rozmiarów tabele rozmiarów Tablica rejestracyjna Poznań Tablica rejestracyjna Wielkopolska Tablice rejestracyjne wallbox wartości odżywcze witamina c zakaz ruchu zakaz ruchu ciężarówek w Europie zdrowie

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top